Our Lil Prince...

baby

Wednesday, April 24, 2013

PARUT OPERATION: yg mana lagi sakit.parut luka,atau parut di hati?

hehe...
cam cemas sikit tajuk di atas..

kalo semua yg ikuti kisah saya dari awl,mesti tau yg saya pernah lalui pembedahan yg besar 2 tahun lepas.
sbenarnya,sukar untuk melupakan detik pembedahan tersebut..tambahan lg,parut luka hasil dari pembedahan tersebut,amat ketara pada pandangan mata kasar..huduh weh...sampai saya kadang2 rasa menyesal,sbb x jaga elok2...dh doc kata,boleh kena air,saya pun bantai la kena air..org pesan,taknak dengar...sudahnya,parut tu amat terkesan di hati ini..dh la mmg dkt dh ngn hati..haha

parut tu,cuba korang bygkan ye...panjang,dan timbul..di sepanjang dari tulang rusuk atas sampai bawah...kat tengah-tengah tulang rusuk...yang bahagian atas, agak berketul dan hitam..sebab silap saya..saya tak jaga betul-betul..kadang-kadang gatal kat kawasan tu..akibat peluh..sedap pulak menggaruk kan..
sampaikan,masa pregnant dlu,saat menanti utk bersalin,doc yg check dada saya dengan tetoskop mintak izin nak tengok parut kat dada..sebab,dia kata rasa mcm timbul..hahaa...mmg timbul pon...bleh pulak,parut nih lagi menarik minat dia,dari nak check bukaan masa tuh...huwaaa....

gambar sumber dari google
Nampak tak gambar kat atas tu..itulah rupa parut dari pembedahan..tapi parut dalam gambar tu baru dalam seminggu lepas pembedahan..biasanya kalau dah lama sikit, parut akan nampak pudar dan rata.
keadaan dada saya agak melekuk ke dlm dr garisan tengah tulang rusuk tu...pastu,bila tekan2,mmg ada rasa besi yg mengikat tulang rusuk kat tengah2 supaya bercantum...hadeeiii..mmg ngilu,kadang terasa mcm pedih2..tp,saya anggapkan sebagai kenangan..Bila rasa sakit, rasa pedih, itu akan mengingatkan saya yang umur saya hanya pinjaman dari Yang Esa. Kalau saya sayang diri saya, saya kena jaga baik-baik kesihatan saya.

malu,segan,bila org tengok parut ni..especially bila org yang tak tau sejarah kita...cth:masa nk amik air wuduk kat surau.. kena bukak tudung kan..dan org sebelah,kalau terpandang,mesti nak pandang lagi dengan muka kehairanan...hurm...


Takpe lah kan..kita muhasabah diri kita...saya cerita ni, sekadar ingatan untuk diri sendiri..juga untuk anda..Hidup kita takkan selalu indah..bila perkara yang tak indah terjadi, kita kena redha..anggap lah sebagai warna warni kehidupan kita.. :)


Jumpa lagi.

Inginkan supplement untuk anda?keluarga anda?kesihatan terutama kesihatan jantung?
boleh hubungi saya seperti di bawah:-

Akitah 0199437817


No comments:

Post a Comment