Our Lil Prince...

baby

Monday, April 16, 2012

Detik Kelahiran Muhammad Khalish........

hmm...story kelahiran Muhammad Khalish...actly dh lame taip.tp x post..huhu..

28 jan : blood stain masa bgn nk smyg subuh...bgt my husband, we decide to go hospital...so, dlm kul 9-10 am..go to serdang hospital..doc check, bukaan x sampai 1 cm..so, dibenarkn balik..lgpn, x rasa sakit apepn lg...

29 jan: my mom dtg dr ganu..semata2 utk temankan daku bersalin n berpantang sbelum balik ganu utk cuti panjang...actually,dialah org yg paling risau, since tau aku pregnant...so, ptg dlm kul 2, dia dtg ngn ayah kat umah..sempat jalan2 kat ioi mall..masa nih, dh rasa perut mengeras2..tp, still mild...so, x amik port sgt..mak bgt, tgk keadaan perut, sok pg dh bersalin nih...owh..cuak...

mlm..lepas maghrib, terasa contraction every 10 mins...makin lama,makin sakit...so, rush to hosp again...doc check, bukaan 1cm..so, dibenarkan pulang..tunggu punya tunggu, rupanya, doc suh stay in ward..since aku ada masalah kesihatan n 2nd time dtg...tunggu warded, sket punya lame..perut makin sakit...dlm kul 11pm baru leh warded..so mlm tu..aku tido kat ward..my husband, tunggu kat dlm kete..bermlm kat kete..risau katanya, kot2 aku nk bersalin, lmbat plak nk dtg..

30 jan: bermula kul 12 am smpai la ke subuh..aku xleh tido..sakit contraction mmg x tertanggung rasanya...doc check, bukaan still 1cm..ya Tuhan, aku btul2 stress...tp aku istighfar byk2...bace ape2 yg terlintas kat kepala...sampai doa iftitah pn aku leh baca...hehe..doc do something masa seluk tu..katanya nk cepatkan bukaan..tp, wow, sakit nyeee....dikorek2, ditekan2..
sakit makin x tertanggung..sampai kn aku request ngn doc nk czer jer...tp, nan ado la doc nk layan...
dalam kul 8 pg, doc dtg cek lg...masa tu aku bgt doc, kalo bukaan still 1cm, aku nk czer..doc diam..huhu..ok, after cek, bukaan 4 cm..rush to labor room..masa nih, sakit x tertanggung dh..smpaikan g tandas, dlm tandas, aku tertonggeng2...kain dh basah..aku x pasti air ketuban ke ape...sbb aku mmg x larat nk fikir semua tu...

nurse dtg, nk masukkan ubat berak...tp, dia cek, bukaan dh 5cm..sooo fast...!terus x jd nk masukkan ubat...nurse dtg, bwk wheelchair..suh aku amik baju baby, pampers baby...mmg masa nih, aku x larat giler..menggeletar tangan nk capai brg2...aku gagahkan jugak..sarapan pn x sempat..lg pn, aku x selera nk minum air pn...

rush to labor room..sampai labor room, nurse siapkan bilik btul2 depan kaunter..senang nk monitor katanya...bilik tu, aku sorg jer ader...aku dipasangkan mesin jantung..utk senang nk monitor denyutan jantung aku...masa nih, ada sorg nurse pelatih temankan aku..dia tolong gosok2 belakang aku...dh x tahan sgt, aku poegang tgn dia, aku suh picitkan kaki aku..dia buat..huhu..thanks dik...

9.00am: tetiba aku rasa nk meneran...aku bgt nurse tuh..."dik, akak nk teran rasanya nih.."
terus dia kelur bgt staff kat luar..tetiba sekumpulan manusia ada kat depan aku...aish..ramainyer..masanih, aku ty sorg nurse, mana husband aku..dia kata dah panggil...

aku rasa skali lg nk meneran..smpai terkencing2 la aku kat situ..ah, dh x pedulik dh masa tuh..doc check, bukaan dh 8cm...ada 3,4 org doc dpn aku...n sorg doc pakar..disebabkan aku kemungkin kena vacuum, so, doc nk buang air kencing aku...masa tgh2 nk buang tuh, aku sempat dgr, doc cakap, "eh, kepala baby dh nampak.."
terus dia suh aku push..ada nurse kat sbelah aku..guide camner nk push...masa nih, husband aku smpai..duk kat blakang aku..bg support..actually, masa aku mengandung, dia bgt xnk masuk..sbb takut darah..tp, at last, dia masuk gak...huhu...

aku push, 3 kali..then doc bgt aku, aku ada masa beberapa minit je lg utk bersalin normal...kalu x, kena vacuum...terus aku push yg last..sbb kepala baby dh kuar..tinggal bahu je lg...last push, kali ke empat, baby pn kuar..masa tuh..terasa ada air panas kuar laju jer dr bawah,....syukur x terhingga...
tepat jam 9.14 am..baby khalish kuar...

doc tunjukkan baby kat aku...ty baby ape..aku cakap boy..
then, dia letakkan kat dada aku...husband aku azankan baby...after that, husband kuar..sementara aku kena jahit..disebabkan doc bius sket jer, so, lapisan kulit kat luar tuh, terasa jugak la sakitnya..tp still bleh tahan..lg sakit rasanya time contraction tuh...sambil tunggu jahit siap, nurse pelatih td dtg bg air milo kat aku..abis segelas aku minum...mmg haus..!

doc tahan aku utk 6 jam dlm labor room...utk monitor keadaan aku..stabil, baru leh balik ward..lepas doc jantung dtg, n bg jaminan aku stabil, baru aku leh kuar...dalam kul 3 baru aku leh kuar..

aku kena warded 5 hari...!jumaat baru leh discharge...sbbnya, doc nk monitor keadaan aku...huhu...

No comments:

Post a Comment